فلسفه نماز در قرآن و اسلام چيست؟
درباره وبلاگ

دوست من به وبلاگ پیش دبستانی قرآنی بقیه الله (عج) خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه قرآنی یقیه الله عجل الله تعالی الفرجه الشریف و آدرس qoran.1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 2881
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



پیش دبستانی قرآنی بقیه الله (عج)
یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:, :: 20:50 ::  نويسنده : لیلا جوانی       

عبادت، وسيله تكامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعى لطف و رحمت و راهنمايى است كه ما را به كمال مى‏رساند؛ مثلًا وقتى پدر و مادر، فرزندشان را به درس خواندن امر مى‏كنند، به سود خود فرزند است و سعادت او را مى‏خواهند و اين امر از روى محبّت به فرزند است و گرنه به درس خواندن او نيازى ندارند.

بيان آيات و روايات درباره فلسفه و حكمت تشريع نماز

1. ياد خدا: «وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِى» ؛ نماز را برپا دار تا به ياد من باشى.

2. بازداشتن از گناه و زشتى‏ها: «إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَر»؛ همانا نماز [انسان را در دنيا] از زشتى‏ها و گناه باز مى‏دارد.

3. پاكيزگى روح:« ... إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ مَن تَزَكَّى‏ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّى‏ لِنَفْسِهِ‏ى وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ ؛ ... [تو] تنها كسانى را كه از پروردگارشان در نهان مى‏ترسند و نماز برپا مى‏دارند، هشدار مى‏دهى و كسى پاكيزگى جويد تنها براى خود پاكيزگى مى‏جويد، و فرجام [كارها] به سوى خداست.

4. يارى جستن از نماز در مسير تكامل: «وَ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخشِعِينَ »ز شكيبايى و نماز يارى جوييد، و به راستى اين كار گران است، مگر بر فروتنان.

5. رستگارى:« قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون* الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خشِعُونَ »؛ به راستى كه مؤمنان رستگار شدند؛ همانان كه در نمازشان فروتنند.

6. پاك شدن از كبر و غرور؛ حضرت فاطمة (سلام الله عليها)در اين باره مي فرمايند:« ... و الصلاة تنزيهاً من الكبر ...» ؛... خداوند نماز را واجب كرد تا مردم از كبر و غرور پاك شوند ....

 

در حديثى آمده است: نقش نمازهاى پنج‏گانه براى امت من همانند نهر آب زلالى است كه از مقابل خانه آنان مى‏گذرد، اگر كسى روزانه پنج بار در اين نهرشست‏وشو كند، آيا به گمان شما باز هم بر بدن او آلودگى و پليدى خواهد ماند؟!.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: